فروش

یک فروشنده حرفه ای چه کارهایی را انجام می دهد؟

یک فروشنده حرفه ای فعالیت ها یا نقش های متفاوتی در هر شرکتی دارد،  وابستگی ان به نوع خدمات و محصولات و ویژگی های بازاری که آن شرکت دارد و موقعیت مشتریان است.
وظایف بیشتری نسبت به فروش فرد به فرد برای یک فروشنده وجود دارد.  اکثر افراد بر این اعتقادند که یک فروشنده تنها فروش را انجام می دهد.
برنامه ریزی، سازمان دهی و فعالیت های اجرایی ازجمله وظایف فروشنده به عنوان مدیر یک حوزه فروش است، که فروش و سود ها را در آن حوزه خاص افزایش می دهد.
یک گروه از مشتریان حوزه فروش را تشکیل می دهد که اغلب در یک حوزه جغرافیایی قرار می گیرند . به عنوان مدیر یک حوزه فعالیت های یک فروشنده نه نقش زیر را ایفا می کند.

۱-جذب مشتریان جدید:

فعالیت هایی که برای افزایش فروش و همچنین جایگزین نمودن مشتریان جدید به جای مشتریان و افرادی که در طول از چرخه فروش کنار گیری می کنند،
بسیاری از مشاغل فروش برای انجام اکتشاف بوجود آمده اند.نیروی حیاتی فروش « کشف » است.

زیرا که مشتریان بالقوه شناسایی می شوند تا بتوان فروش به ان را انجام داد پس این نیروی یاتی را نباید دست کم گرفت و هر شرکت و سازمان نیازدارد که دائما مشتریان بالقوه را کشف و شناسایی نماید و تبدیل به مشتریان بالفعل خود نماید و این کار یکی از فعالیت ها و وظایف مهم فروشنده است.

افراد یا سازمان ها یا شرکت هایی که پتانسیل خرید محصولات و خدمات را دارند فروشنده شناسایی می کند و فروشنده نیاز دارد که توانایی انجام یا به پایان رسانده یک فروش با آنان را داشته باشد.

۲- فروش بیشتر به مشتریان کنونی :

فروش توسط فروشنده اتفاق افتاده است و مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل گشته اند اما این پایان کار فروشنده نیست بلکه یکی دیگر از فعالیت ها و وظایف فروشنده، فروش در آینده و فروش های فردا است، فروش به مشتریان بالفعل درآمده و مشتریان جدید و فروش مجدد به مشتریان قبلی از جمله فعالیت ها و وظایف یک فروشنده است.که باید فروشنده دائما در این زمینه فعالیت داشته باشد.

۳- ساخت روابط بلند مدت با مشتریان :

زمانی که یک مشتری بالقوه به یک مشتری بالفعل تبدیل گردیده است ایجاد روابط بلند مدت و اعتماد کافی یکی از فعالیت ها و وظایف دیگر فروشنده است تا فرصت فروش محصول بیشتر به مشتریان کنونی به وجود بیاید و فروشندگان باید یک رابطه کسب و کاری مثبت و حرفه ای را با افراد و سازمان هایی داشته باشند که به فروشنده و محصولات اعتماد کافی داشته باشند.

۴- ارائه راه حل برای مشکلات مشتریان :

مشتریان خریدهای خود را برای رفع نیازها و مشکلات خود انجام می دهند. آنها نیازهایی برای برطرف شدن و مشکلاتی برای حل شدن دارند که از طریق خرید خدمات و محصولات انجام می شود. فروشندگان به دنبال کشف نیازهای هویدا یا ناپیدا یا مشکلات موجود و بالقوه در مشتریان هستند و باید نشان بدهند که استفاده از خدمات و محصولات آن ها چگونه می تواند نیازها ی مشتریان را برطرف و یا مشکلات آن ها را حل می کند.

۵- ارائه خدمات به مشتریان:

ارائه خدمات به مشتریان از جمله فعالیت های یک فروشنده است مشتریان طیف وسیعی از خدمات نظیر مدیریت شکایات، بازگشت کالاهای نامرغوب، ارائه نمونه ها، پیشنهاد فرصت های کسب و کار و گسترش پیشنهادهایی مبنی بر اینکه مشتری چگونه می تواند محصولات خریداری شده از فروشنده را ارتقا دهد.
گاهی اوقات ضروری است که فروشنده در کسب و کار مشتری مشغول باشد. تا بتواند خدمات دیگر خود را به مشتریان خرد ارائه کند یا بتواند با شناخت بیشتر کسب و کار مشتری خدمات بهتر و بهینه تری را ارائه نماید .
برای مثال یک فروشنده لوازم ماهیگیری ممکن است در فروشگاه های متعلق به تولید کننده این محصولات قرار گیرد و تعمیر قرقره های این لوازم ماهیگیری را به عنوان خدمات به مشتریان خرد ارائه کند.
علاوه بر این ، فروشنده یک تولید کننده ممکن است فروش را به پخش کنندگان و یا عمده فروشان واگذار نماید.

۶- کمک به مشتریان برای فروش مجدد محصولات به مشتریان خود:

کمک به خرده فروشان و عمده فروشان برای فروش مجدد محصولاتی که خریداری کرده اند یکی دیگر ازفعالیت ها و وظایف فروشندگان است که در بسیاری از شغل های فروش اتفاق می افتد، فروشنده به عمده فروش کمک می کند تا محصولات خود را به خرده فروشان بفروشد و به خرده فروشان نیز کمک می کند تا این محصولات را به مصرف کنندگان نهایی بفروشند.

۷- کمک به مشتریان در نحوه استفاده از محصول پس از خرید:

پس از فروش یک محصول یا خدمت کار و شغل فروش به پایان نمی رسد. اغلب باید به مشتریان نشان دهیم که چگونه می توان بیشترین و بهترین مزایا را از یک محصول یا یک خدمت دریافت کرد.
وقتی یک فروشنده بیمه یک بیمه نامه بدنه به مشتری خود می فروشد باید خریدار را مطلع سازد و همچنین کمک نماید.

تا بهترین خرید را انجام دهد و در زمانی که دچار حادثه گردید چه اقدامات وکارهایی انجام دهد تا بتواند بنحو احسن از مزایا و پوشش های بیمه بدنه خود نهایت استفاده را ببرد و وضعیت خریدار حادثه دیده به قبل از حادثه باز گردد.
وقتی یک مهمان هتل در یک هتل مستقر می گردد وظیفه پرسنل فروش آن است که مهمان را در جریان قرار بدهند که چگونه از خدمات هتل استفاده نمایند تا یک اقامت خوب و بیاد ماندنی در هتل داشته باشند.
وقتی یک مشتری یک محصول را خریداری می کند وظیفه فروشنده است تا نحوه استفاده بهینه از محصول را به خریدار بیان کند تا خریدار نهایت استفاده و رضایت را از محصول داشته باشد.

۸- ساخت حسن نیت با مشتری :

شغل فروش، یک شغل مردم محور است و شامل ارتباط دائم و رودررو با مشتری است. بسیاری از فروش ها تا حد زیادی ، بر پایه دوستی و اعتماد هستند. بخش دائمی در شغل فروش که نیازمند ارتباط شخصی، دوستانه و رابطه ای کسب و کار مانند با هر آن کس که بر تصمیم خرید تاثیر گذار است ازجمله فعالیت ها ی یک فروشنده است. فروشنده لازم است رابطه ای شخصی، دوستانه و رابطه ای کسب و کار مانند برقرار سازد. این بخش دائمی در شغل فروش، نیاز به صداقت، استانداردهای اخلاقی بالا و علاقه ای خالصانه نسبت به رفع نیازهای مشتری دارد.

۹- ارائه اطلاعاتی پیرامون بازار برای شرکت :

اطلاعاتی نظیر اقدامات رقبا، واکنش مشتریان به محصولات جدید ، شکایت هایی در رابطه با محصول و یا سیاست ها ، فرصت های بازار و فعالیت شغلی خود را فروشنده ها باید به شرکت ها ارائه کنند.
این اطلاعات که برای بسیاری از شرکت ها دارای اهمیت است، باید توسط فروشندگان به صورت هفتگی و یا ماهانه گزارش شود و وضعیت فعالیت های شرکت که برای رقابت در حوزه خاص خود صورت می گیرد را مشخص کند. فروشندگان نقش مهمی را در سیستم بازیابی اطلاعات کارفرمایان ایفا می کنند.
یک فروشنده برای رسیدن به موفقیت باید فروش را به پایان برساند و به ساخت روابط با همان فرد یا سازمان ادامه دهد تا بتواند محصولات و خدمات بیشتری بفروش برساند.

انجام این کارها برای هر شخص یک چالش محسوب می شود که برای انجام این دو مورد نیاز است تا فروشنده وظایف دیگری را نیز انجام دهد.

حل مشکلات ، ارائه خدمات ، کمک به فروش مجدد، آموزش استفاده از محصول، ایجاد حسن نیت و به روز رسانی اطلاعات کارفرمایان در رابطه با نیازهای مشتریان و نظرات آن ها در رابطه با محصولات و خدمات از جمله فعالیت هایی است که فروشنده باید برای فروش موفق خود در حال و آینده انجام دهد.

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

دیدگاهتان را بنویسید