ده دلیلی که باید هر فروشنده بیمه بازاریابی کند
بازاریابی جز لاینفک کسبوکار بیمه است، یک فروشنده بیمه قبل از اینکه یک فروشنده باشد باید یک بازاریاب خوب باشد. و برای کسبوکار خود یک برنامه بازاریابی مدون داشته باشد. به دوستانی که در این کسبوکار هستند. و یا اینکه دوست دارند در آینده وارد این کسبوکار شوند.
باید عرض کنم که اگر فکر میکنیم کسبوکار بیمه نیاز به بازاریابی ندارد. و با گرفتن یک نمایندگی یا کارگزاری یا افتتاح یک شرکت خدمات بیمهای در شهر و منطقه خود میتوانیم به فعالیت بپردازیم. و بیمهگذاران زیادی داشته باشیم. کاملاً در اشتباه هستیم.
شرایط حال و حاضر به ما ثابت کرده است حتی دیگر برای فروش بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است و بیمهگذاران ملزم به خرید آن هستند بسیاری از همکارانمان درفروش آن دچار مشکل هستند.
به حد کافی حتی در این رشته بیمهگذار ندارند؛ بنابراین در این مقاله به شرح ده دلیلی که ما باید در کسبوکار بیمه به بازاریابی بپردازیمT پرداختهام.امید آن دارم که با برنامهریزی صحیح و بازاریابی هرروزه بتوانیم در این کسبوکار رشد چشمگیری داشته باشیم.
۱- بازارهای بیمه دائماً در حال تغییر هستند
بیمهگذاران ازدواج میکنند و تشکیل خانواده میدهند. این فرصت بسیار ارزشمندی است که میتوانید برای فروش بیمههای عمر از آن استفاده کنید. زوجهای جوانی که بهتازگی تشکیل زندگی دادهاند، زندگی جدید آنها وارد دوران تازهای شده است.
آنها هماکنون مسئولیتهای جدیدی را به عهده گرفتهاند. و خودشان را در برابر یکدیگر وزندگی آیندهشان مسئول میدانند. پس برای برنامهریزی زندگی آینده خود از پیشنهادهای خوب استقبال میکنند.
روزانه کسبوکارهای جدیدی شکل میگیرد. و بیمهگذاران جدیدی وارد بازار میشوند. این افراد نیز گزینههای بعدی هستند که منتظر پیشنهادهای خوب میباشند. جوانی که تا دیروز تحصیل میکرد یا دوران خدمت مقدس سربازی را میگذرانده امروز وارد بازار کارشده است.
شرکت یا فروشگاه و… افتتاح میکند و برای حفاظت از سرمایههای خود نیازمند پوششهای بیمه مناسب است. بیمهگذاران جدیدی هرروزه به بازار کسبوکار وارد میشوند که میتوانند بیمهگذاران آینده شما باشند.
کسبوکارهای جدیدی شکل میگیرند که برای حفاظت از سرمایههای خود یا مسئولیتهای خود نیاز به بیمه دارند. همچنین کسبوکارهای به وجود میآیند که نیاز به بیمههای جدید دارند که باید طراحی و تولید شود.
اگر توجه داشته باشید تا دو دهه قبل بعضی از بیمهنامههای که اکنون و جود دارند وجود خارجی نداشتند. و این بیمهها بنا بر نیاز و شرایط زمان طراحی و تولید گردیدند.
شرایط زندگی بیمهگذاران در حال تغییر و تحول است کسبوکار بیمهگذاران ما رشد میکند. درآمد آنها بهتر میشود.
درنتیجه سرمایهها و داراییهای خود را افزایش میدهند. درنتیجه نیاز به بیمه دارند. و منتظر این هستند که ما با آنها در تماس باشیم تا کارهای بیمهای خود را به انجام برسانند.
نتیجه اینکه اگر بازاریابی نکنیم و یا اینکه بازاریابی را متوقف کنیم این فرصتها را از دست میدهیم. و رقبایی که به امر بازاریابی میپردازند بازار را به تسخیر خود درمیآورند.
۲- بیمهگذاران ما را فراموش میکنند
این ضربالمثل را که به یاد دارید “از دل برود هرکه از دیده برفت” هرروزه با توجه به افزایش بیرویه فروشندههای بیمه، بیمهگذاران مورد بمباران اطلاعاتی فروشندههای بیمه قرار میگیرند و فروشندههای بیمه زیادی به آنها مراجعه میکنند.
با آنها در تماس میشوند و اطلاعات درست و غلطی را در اختیار آنها قرار میدهند. اگر بازاریابی نکنیم، بعد از مدت کوتاهی بیمهگذاران ما را فراموش خواهند کرد. و راحت بیمهگذار رقبای ما میشوند.
بیمهگذاران آنقدر درگیری برای خوددارند که کافی است مدتی آنها را رها کنید. بعدازآن حتی نام ما را هم بهزحمت به یادمی آورند. چه برسد به اینکه بخواهند خود آنها با ما تماس داشته باشند.
لذا باید کاری بکنیم که همیشه در یاد و خاطر بیمهگذاران باقی بمانیم. تا هر زمان که به فکر بیمه افتادند سریع نام ما را به یاد بیاورند. و به سمت رقبا نروند. این کار هم امکانپذیر نیست مگر اینکه بازاریابی مستمر داشته باشیم.
کافی است برای مدت چند ماه امر بازاریابی را برای بیمهگذاران فعلی خود انجام ندهید. بعدازآن مدت خودتان متوجه خواهید شد که چگونه بیمهگذاران شمارا فراموش کردهاند و به سمت رقبا رفتهاند.
۳- رقابت درفروش بیمه هرگز متوقف نمیشود
با نگاهی به چندین سال قبل بهخوبی متوجه میشویم که هرروز که میگذرد بازار بیمه پررقابتتر از گذشته میگردد. کمی به دور و اطراف خود نگاه کنید شاید تا چند سال پیش فقط دفتر نمایندگی بیمه شما در خیابانی یا منطقهای که اکنون در آن محل دفتردارید وجود داشت.
امروز بیش از چندین دفتر در همان منطقه شما افتتاح گردیده است. فروشندههای بیمه زیادی به بیمهگذاران فعلی ما مراجعه میکنند. و با دادن پیشنهادهای مختلف در تلاش هستند که بیمهگذاران را از دست ما دربیاورند
رقابت در این بازار متوقف نشده و نمیشود. و هرروز بیشتر هم میشود. اگر بازاریابی نکنیم طولی نخواهد کشید که همین بیمهگذارانی را که نیز با هزار زحمت به دست آوردهایم از دست میدهیم.
۴- بازاریابی هویت ما را تقویت میکند
وقتی بازاریابی میکنیم هویت خودمان را نزد بیمهگذاران تقویت میکنیم، اعتماد آنها را به خودمان بیشتر میکنیم. آنها باخبر هستند که هنوز وجود داریم و با تمام توان داریم سعی و تلاش میکنیم.
ارتباط خودمان را با آنها تقویت میکنیم. و اجازه نمیدهیم که این ارتباط قطع شود. و همین داشتن ارتباط مستمر باعث میگردد. که هویت ما تقویت شود و اعتماد آنان نسبت به ما بیشتر شود.
۵- رشد و بقای نمایندگی، کارگزاری، شرکت خدمات بیمهای ما وابسته به بازاریابی است.
بازاریابی همانند خونی است در رگهای کسبوکار ما اگر این خون در رگهای ما قطع شود. و یا اینکه لخته گردد. و به قلب و مغز کسبوکار ما نرسد. شک نکنید که سکته را خواهیم زد. و مرگ کسبوکارمان حتمی خواهد بود.
همه که در رابطه با کسبوکار بیمهای ما اطلاع ندارند. ما باید آنها را مطلع کنیم. همه بیمهگذاران که نمیدانند، ما چه بیمهای راداریم. و چه بیمههای را به فروش میرسانیم .پس وظیفهداریم آنها را مطلع کنیم. و آنها را به سمتوسوی خود بکشانیم.
تاکنون چند بار اتفاق افتاده است که بیمه اتومبیل بیمهگذار را انجام دادهاید ولیکن همین بیمهگذار شما بیمه عمر خود را از فروشنده بیمه دیگری گرفته است .و وقتی شما متوجه شدهاید. و به او گوشزد کردهاید، بیان نموده است که نمیدانستم که شما هم بیمه عمر میفروشید.
پس بدانیم که بدون بازاریابی نمیتوانیم رشد داشته باشیم. و همچنین نمیتوانیم بقا داشته باشیم. بازاریابی برای رشد و بقای کسبوکار ما لازم و ضروری است.
۶- بازاریابی باعث حفظ بیمهگذاران فعلی ما میشود
تکرار و یادآوری باعث میگردد که بیمهگذاران ما وفادار باقی بمانند. و ما را ترک نکنند. کافی است بازاریابی نکنیم. تا همین بیمهگذاران امروزی ما نیز به سمت رقبا بروند. ولیکن اگر بازاریابی انجام بدهیم و به یاد آنها بیاوریم که حضور داریم و پشتیبان آنها هستیم.
بیمهگذاران به ما وفادارتر میشوند. و هرگز ما را ترک نخواهند کرد. بیمهگذاران ما هرروزه مورد بمباران اطلاعاتی و هجوم رقبایمان قرار میگیرند. کافی است ما میدان را خالی کنیم تا آن زمان رقبا جایمان را در دل آنها بگیرند. اگر میخواهیم بیمهگذاران فعلی خودمان را حفظ کنیم باید به امر بازاریابی بپردازیم.
۷- با بازاریابی روحیه ما بهتر میشود
هرروز به دفتر میرویم. اگر به بازاریابی نپردازیم. و روز خود را به دلایل مختلف سپری کنیم. بایدمطمئن باشیم که بعد از یک مدت بیمهگذاران ما کم و کمتر میشوند. و دچار یک روزمرگی خواهیم گردید.
همین موضوع تأثیر بسیار بد خود را کمکم بر روحیه ما میگذارد. و بهجایی میرسد که از کار و شغل خود بیزار میشویم. و شروع میکنیم به بد گفتن از کار و شغل خود و بعد از مدتی حتی کسبوکار بیمهای خود را تعطیل میکنیم.
در مقابل اگر هرروز برنامه بازاریابی داشته باشیم. و به امر بازاریابی بپردازیم. وقت کم خواهیم آورد. و روزهایمان باکار و تلاش برای بدست آوردن بیمه گذاران خوب و رشد کسب و کارمان سپری می شود. سپری میگردد.
این موارد باعث میگردد که روحیه ما هرروز نسبت بهروز گذشته بهتر شود. و حال و هوایمان خوب باشد. نگاهی به فروشندههای بیمه فعال بزنید چگونه درباره بیمهها و بیمهگذاران خود صحبت میکنند.
کارمزدهای چند دهمیلیونی دریافت میکنند. و چقدر سرزنده و باروحیه هستند. و از کسبوکار خود راضی میباشند. پس اگر میخواهیم مانند فروشندههای بیمه موفق باشیم باید به امر بازاریابی بپردازیم.
۸- بازاریابی کردن ما باعث ایجاد برتری نسبت به رقبا میشود
اگر به امر بازاریابی بپردازیم برتری خود را نسب به رقبایمان در این صنعت تضمین کردهایم. هماکنون هستند، رقبایی که به امر بازاریابی نمیپردازند. و اگر ما برنامه بازاریابی را در دستور کار خود قرار بدهیم از آنها پیشی خواهیم گرفت.
بیمهگذاران فعلی آنها را نیز به دست خواهیم آورد. پس این فرصت بسیار مناسبی است. که ما میتوانیم از آن به نفع خود استفاده کنیم.
۹- بازاریابی به ما اجازه میدهد که فعالیت خود را ادامه بدهیم
اگر بازاریابی نکنیم .بعد از مدتی از شغل و کار خود بدمان خواهد آمد. وقتی توی کاری پول و درآمد نباشد. و بیمهگذاری هم نباشد. مطمئن باشید که روحیهای هم برای من و شما باقی نخواهد ماند که این وضع را تحملکنیم .
هرروز هزینهها روزگار را برای ما سخت خواهند کرد. و پولهای ما را میبلعند. پس با این شرایط یکراه بیشتر نداریم. و آن اینکه کسبوکار بیمه خود را تعطیل کنیم. به کار دیگری بپردازیم.
در همین سالها تعداد زیادی از همکاران سابق ما کسبوکار بیمهای خود را بنا بر همین دلیل تعطیل کردهاند. که هم من و هم شما آنها را میشناختیم.
ولیکن اگر بازاریابی کنیم کسبوکار ما ادامه پیدا میکند. و میتواند رشد و پیشرفت چشمگیری کند. لذا برای ادامه فعالیتمان در این صنعت بازاریابی جز لاینفک آن است.
۱۰- اگر بازاریابی نکینم تمام تلاشهای گذشته و سرمایههای قبلی را از دست میدهید.
برای اینکه امروز در این جایگاه باشیم تلاشهای زیادی انجام دادهایم. و سرمایههای زیادی را خرج کردهایم. و ساعات زیادی از عمر خود را به خاطر این جایگاه سپری نمودهایم. به زبانی دیگر راهی طولانی را با تمام سختیهای خود طی کردهایم. تا اینکه امروز در این جایگاه هستیم.
اگر اکنون به بازاریابی نپردازیم. همه آن تلاشها و کوششها بیثمر خواهد بود. و همهچیز ازدست خواهد رفت. برای اینکه تلاش و کوششهای گذشته خود را بیثمر نگذاریم باید به امر بازاریابی بپردازیم.
ساعت مچی که با هزار زحمت و هزینه گزاف خردهاید. اگر باتری آن را عوض نکنید. یعنی انرژی به آن نرسانید. و یا اینکه آن را هرروز کوک نکنید. از کار خواهد افتاد .و ساعت ازکارافتاده بدرد شما نخواهد خورد.کسب وکار بیمه بدون بازاریابی همانند ساعتی است که از کار افتاده باشد.
ما هماکنون متوجه شدیم که بنا بر چه دلایلی باید به امر بازاریابی بپردازیم. پس هماکنون تصمیم بگیرید که یک برنامه بازاریابی مدون تهیه کنید. و از همین امروز بازاریابی را شروع کنیم.
اگرچه میدانم که تاکنون نیز به این امر میپرداختیم. ولیکن باید آن را پیش از پیش تقویت کنیم. تا هم بیمهگذاران فعلی خود را حفظ کنیم. و هم اینکه تعداد آنها را هرروز بیشتر کنیم؛ و درآمدهای خود را چندین برابر کنیم.
در مقالات آینده طریقه نوشتن یک برنامه بازاریابی را برای شما عزیزان بیان خواهم نمود .
موفق باشید-گروه آموزشی بیمه فروش
جهانشاه محرابیان- (بیمه فروش)
نویسنده : جهانشاه محرابیان
منبع : بیمه فروش